الخميس، 19 يونيو 2008

في الدمرداش

زي كل يوم وانا في طريقي ل (الروند) لازم اعدي واخد ال (اصطباحة) قدام مكان استلام الوفيات,,ستات لابسين اسود ,فارشين على رصيف المستشفى صويت وصريخ(عالصبح كده) اتعودت عالمنظر ده انه يكون اول حاجة اتصبح بيها في يومي ,ده غير العيانين اللي رايحين وجايين في الشارع اطفال وشباب وعواجيز (البلد كلها عيانة ولا ايه) ماعلينا وصلت البوابة ولازم زي كل يوم استنى شوية عشان اعرف ادخل على ما تخلص الخناقات بين الامن والعيانين ,كل ده عادي واتعودت عليه لكن اللي حصل بعدها اول مرة اشوفه عامل بيزق تروللي عليه (جثة) وقفت متنحة والناس وسعت الطريق ,رفعت صباعي بالشهادة,,كان اول مرة اشوف المنظر ده مسكت نفسي وكملت طريقي للروند,,طبعا متاخرة(مش كنت مستنية الخناقة تخلص) دخلت لقيت حالة (قرحة) اول مرة اشوفها(وياريتني ما شوفتها) كان راجل عجوز وحالته صعبة قربت عشان اشوف الحالة ,,كانت فظيعة(هو يوم باين من اوله)بعدها قررت ماشوفش الحالة دي تاني ,,دخل النائب بعد الشرح عشان ياخد العيان وقاله: يا حاج عايزين حد من ولادك عشان يديك دم
العيان: معنديش حد ,,النائب: فين ولادك محدش بيزورك ليه ؟,,العيان: والنبي يا دكتور خليني ساكت (وقعد يعيط) النائب:خلاص يا حاج انا اسف مش قصدي والله بس عشان نعملك العملية وكملو كلام لكني سرحت في حالة الراجل مريض ومحدش بيسال عليه(لا حول ولا قوة الا بالله)خرجت من الروند وانا لسة في الدور سمعت صوت خناقة(ايه يعني ده الطبيعي) لقيت واحدة ماسكة في خناق نائب: عملتو ايه في امي , حرام عليكو, لو مش عارفين تعالجوها قولو, امي مالها يا دكتور والنائب المسكين مش عارف يعملها ايه ويقولها ياستي هنطمنك لكن مفيش فايدة زودت في الكلام وقعدت تشده وهو بيحاول ينفد بجلده ومحدش خلصه منها غير الامن .
مشيت وانا بقول يارب اليوم ده يخلص ,جريت عشان اخرج من المستشفى قبل ما اشوف حاجة تاني(كفاية كده النهاردة) لكن هروح فين ده كل يوم بحكاية.

هناك 6 تعليقات:

فارس بلا جواد يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
يا أهل الله ياللي هنا
يا رب يا ساتر
الظاهر المدونة دي مهجورة ولا ايه
ههههههههههههههههه
منورة بجد .. وليا الشرف بأول تعليق في المدونة
ألف مبروك وعقبال ماتبقي مدونتك أشهر مدونة وما تلاحقيش علي التعليقات

بالنسبة للموضوع طبعا رائع وأكيد أنا حاسس بكلامك عشان باعدي من نفس المكان كل يوم
مستني الجديد منك دايما

نـــــور يقول...

اقول صباح الخير ولا مساء الفل؟؟
اهى كلها سلامات مش هتفرق....
مبروك عليكى اول تدوينة ياقمر بس مش حرام عليكى تبدأى علينا سخنة كده بقرحة وجثة وناس معندهاش دم؟؟؟!!

لو كنتى بدأتيها بأكلة ظريفة او حلقة من مسلسل انا والعيال-ده لسه مااتعملش- كنت هبقى مبسوطة قوى بس بصراحة بشكرك لانى دايما كنت بحمد ربنا انى مادخلتش طب وانتى بصراحةخليتينى هصلى ركتين شكر لله على انى مادخلتوش ..
عموما بداية كويسة ياجميل مزيد من التوفيق يارب وعايزين بقى بلوجات تكسر الدنيا وتجيب صداع زى بتاعت فارس

Blue Nile يقول...

فارس: ميرسي كتير عالتحية الجامدة دي
هي مهجورة طبعا بس ن شاء الله تعمر قريب

حبببة:الله يبارك فيكي
بالنسبة للبدايه دي فهي غير مقصودة
وده للاسف واقع انا بشوفه كل يوم ويمكن الصورةاللي انا نقلتها ابسط بكتير
ده اول بوست ليا بس اوعدك ان اللي جاي غير ده خالص
واذا (نكدت عليكي)في البوست ده اضمنلك الابتسامة على الاقل المرة الجاية
نورتيني

Maha Shahen يقول...

بصراحه الله يعينكم لو ساءت الاحوال والواحد اضطر أسفاً يروح لدكتور هههههه وطبعا مش قصدى تجريح بالكلام والله بس مين فينا بيحب يروح لدكتور وهو تعبان , ممكن يروح زيارة لصديق اوكى لكن طبعا بره مكان عمله , اظن الاطباء اكتر ناس ممكن تروى قصص واهوال منها الطريف ومنها اللي حامل حزن ولا الجبال ربنا يقويكم علي عملكم ويبعدنا عنكم كمرضى ويقربنا كأصدقاء
متزعليش من كلامى وتقبلى تحياتى

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وكمان الدمرداش ياطبيبة!!انا كمان بس قبلك بسنواتتتتتتت (مش حاقولك كام علشان فيه ناس حاطه ودنها نفسها تسمع ,ابقى اقولك على انفراد)المهم المناظر اللى بتحكى عنها دى ياما شفناها وسبحان الله الخناقات بين الامن والجمهور ,ساعات والله باحس ان مش بس الايام بتكرر ده كمان الثوانى واللحظات.
تمنياتى ياطبيبة فى حياتك العمليةالجديدة.

Blue Nile يقول...

norahaty
ميرسي كتير بتعليقك في مدونتي
وطلعنا زمايل اهو