الجمعة، 20 يونيو 2008

روند الجراحة.....خلص

كتير الواحد بيقابل ناس في حياته بيبقى سعيد انه اتعامل معاها حتى لومش هيتعامل معاها تاني..وكتير بننبهر ونعجب بيها
القصة دي حصلت معايا ,ممكن تكون حصلت مع ناس كتير, لكن في النهاية بيبقى مجرد شعور مؤقت وسرعان ما يختفي.......
انا
مع امتحان الروند كانت النهاية
يااااااااااااه شهرين عدوا بسرعة اوي (مش زعلانة عشان الروند طبعا) ده احنا ما بنصدق نخلص حاجة
انا زعلانة عشان مش هشوف دكتور .... كان دكتور جامد جدااااا(في الشرح والله) ده برضه ميمنعش انه عسول ودمه خفيف وجذاب و (مش متجوز) بصراحة كلنا حبناه .
كان بيجي يوم في الاسبوع وتلاقي اليوم ده كله بيحضر (ما شاء الله من امتى؟) جايين عشان (الشرح)طبعا, حتى اللي مش بيجي من الصبح بيجي على معاده مخصوص وبعد مايخلص شرح انا وانتيمتي نتكلم
انا:الشرح كان حلو اوي ,,انتيمتي: شرح ايه انا كنت متنحة ,,,انا:الروند كله متنح بس انا ركزت في الشرح(عاقلة وراسية) ونفضل نتكلم لحد ما نروح.
في يوم دخل كعادته بالبدلة(فظيعة طبعا) وقعد يشرح وقالنا ابقو احضرو يا جماعة عمليات عشان تفهمو احسن ,وهنا نورت (اللمبة)فوق دماغي وفيها ايه احضر عملية . بعد ما خلص شرح وبعد ما خلص طوابير الاسئلة (قال يعني مركزين) سالته على مواعيده في العمليات ابتسم ابتسامته الفظيعة ورحب اوي قاللي هتلاقي الجدول متعلق واسمي موجود في اليوم اللي هدخل فيه .
قررت اني احضر عملية لكن والله كنت سايباها لظروفها حسب ما اكون فاضية اي دكتور مش هتفرق(عقل) ويوم ما اتفقت مع زميلتي رحنا نشوف الجدول وكانت المفاجاة مستنياني ...اسمه (ياخراشي هو اللي داخل)طبعا كنت مزقططة وطايرة جوايا(عشان اغيظ انتيمتي كمان) (ايه الهبل ده انا رجعت مراهقة تاني) حضرت العملية وكانت فظيعة (عشان هو اللي عملها طبعا) طلع شاطر اوي .
وعدت الايام وهو يدخل ويشرح واحنا نتنح اكتر, ويوم ليلة الامتحان بيني وبين نفسي(ياترى همتحن عند مين) ايه ده هو انا ممكن ادخل امتحن عنده(بطلي هبل وركزي في المذاكرة).
يوم الامتحان كان موجود محطتش في دماغي كنت مركزة في المراجعة دخلنا وقالنا متخافوش وربنا معاكو.بعدها بدا الامتياز يندهو على الارقام وجه رقمي(لجنة دكتور....) لا لا لا كده كتيييير ايه الحظ ده همتحن معاه (قلبي) حمدت ربنا على الاقل عارفني وهيديني درجة حلوة سالني اسئلة حلوة وجاوبت معاه كويس ماعدا حاجة معرفتهاش قالي فكري(افكر ايه يا عم انا متنحة اساسا كفاية اني بجاوب عليك) قلتله عايزة سؤال بداله عشان اقفل اللجنة ,طبعا سالني وجاوبت ,,قاللي ممتازة( ممتازة!!!!! انا؟ قاللي ممتازة) قاللي اتفضلي(ايه ده بس كده ) انا عايزة تاني ,,مفيش حاجة تتطول القعدة شوية؟ افتكرت اني ممضتش حضور العملية معاه ,قلتله ممكن حضرتك تمضيلي؟ (وكاني بمضي اتوجراف من احمد السقا)ضحك وقاللي طبعا ممكن.
خرجت من عنده وكانت اول مرة ادخل امتحان ومش عايزة اخرج .طبعا كل الي امتحن عنده خارج بيتكلم(ياه فظيع,طيب,اسئلته حلوة,صوته ,ضحكته,,,, الخ)وتاني يوم كل اللي يشوفني عملتي ايه عند ..... كان حلو صح(خلاص يا جدعان مكنش امتحان).
خلص الامتحان وساعتها عرفت ان دي اخر مرة نشوفه الا اذا ضربت معايا زي ما ضربت المرتين اللي فاتو وامتحنت عنده اخر السنة او في امتياز بقيت في نفس الوحدة(احلااااااااام).
ايه المراهقة دي انا عيلت ولا ايه ...بلاش كلام فارغ روند وخلص ..خلاص.
ملاحظة:
كتبت القصة دي يوم 1/6
من كم يوم ظهرت نتيجة الامتحان ده لقيت الدكتور نقصني درجة !!! (خسارة فيك للي كتبته)

هناك 9 تعليقات:

نـــــور يقول...

ايييييه الندالة دى ؟؟؟!!
-عفوا يادكتورة المستقبل-
تبيعى الجمال ده كله فى ثوانى عشان درجة ده انت مالكيش امان خالص !!!
وبعدين حاسه باللى انتى بتحكى فيه ده يااختى والله اصل ماكدبش عليكى عندنا دكتور زيه كده -عثل والنبى عثل- بس والله انا ولا بيهمنى منه مش زيادة عقل لا سمح الله انما لانى بلاقى العيال مهوسيين بيه قوى فمش بتجنن بيه خالص بس ياحسرة صحابى اصله متجوز وعنده عيال
ماتقوليلى اسمه عالميل يمكن يطلع اخو الاخ اللى عندنا ولا حاجة واهو نبقى عيله واحدة-lol-

Blue Nile يقول...

ههههههههههههه
دي مش ندالة يا حبيبة دي مجرد دعابة (انتيمتي بعد ما ظهرت النتيجةوكانت قرات الكلام ده قالتلي روحي امسحي الكلام ده,,كانت متغاظه منه)

بس مش هيطلع اخوه متخافيش ههههههههه

Dream Man يقول...

هههههههههههههه
مع انى مشفتش دكتور بالموصفات بس يمكن
انا عمرى ما دخلت امتحان وكنت عاوز افضل جوة صعبة شوية
اصل عمر ما دكتورة حلوة امتحنتنى حتى
ههههههههههه
بس افتكر مرة فى الباثولوجى
كانت دكتورة زى العسل كبيرة فى السن
قعدت تعاكس فية تقول اية الحلاوة دية يا دكتور وبدلة كمان
شبة ابتى يوسف
و كمان شطور اللة اللة
و راحت منادية الدكتورة زميلتها تعالى يا فلانة شفتى الطالب اللى بمتحنة
هههههههههههه
انا كنت قاعد بقول فى سرى يا رب اطلع سليم
هههههههههه

Maha Shahen يقول...

هههههههههههه
معلش يا قمر تعيشى ومتنقصيش غيرها
فعلا بنقابل ناس وبيطبعوا في قلوبنا شعور جميل ولكنه بيزول في النهايه
بس الاهم اننا بنمر بلحظات سعيده فداها كل شيء بقى يجى بعد كدا
استمرى وربنا يوفقك في التدوين والطب

فارس بلا جواد يقول...

ههههههههههههه
بصراحة أنا ما كنتش أعرف آخر الأحداث
أنا قريت القصة قبل كده لحد ما امتحنك
لكن ما عرفتش أن النتيجة ظهرت
هههههههههههههه
وبعدين تلاقي جاوبتي وحش .. الله يكون في عونك هتركزي في الاجابات ولا في عنيه

Blue Nile يقول...

دريم مان:
الحمدلله انك خرجت سليم
ابقى علق خرزة زرقة بعد كده


نور:
عندك حق في كلامك طبعا كفاية اني تعاملت مع شخصية كده وربنا يسامحه في الدرجة

فارس:
ردك تحفة بجد
بس انا جاوبت كويس

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شربات :الكلام والتعليقات
وبعدين ياطبيبة المستقبل تبيعى الحكاية لاجل نمرة :ده يصح برضه؟
امال لو كان نقصك نمرتين تلاته كنتى رحتى بطحتيه على كده!!!!!
تمنياتى لكِ بالنجاح ان شاء الله وتيجى تنورنى معانا فى النقابة (الاطباءطبعآ)
وتشوفى الدنيا على اصولهااااااااااااا
سلامى واحترامى.

Blue Nile يقول...

norahaty
ميرسي ربنا يخليكي
مش هتوصل للبطح ههههههههههه

MeMe يقول...

تقبلى مرورى دى أول زيارة ليا فى البلوج ...
اسلوبك حلو أوى انا حبيته ..
جدا ..
وفعلاكتير الواحد بيقابل ناس فى حياته بيبقى سعيد انه اتعامل معاها ...
وتصدقى عندنا فى كلتنا برضه .. ناس ..
كدا..
بس ربنا يستر ...
والحمد لله انك نقصتى درجة .. واحدة ..
اللى عندنا .. اجارك الله

سلااامز